ЗАЦВЯРДЖАЮ
Дырэктар дзяржаўнай установы адукацыі
"Альхоўская сярэдняя школа"
__________С. А. Гаўрыловіч
01.09.2020
Палажэнне міжведамаснага інфармацыйнага праекта
"Школа – тэрыторыя здароўя"
1. АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ
Праект "Школа – тэрыторыя здароўя" распрацаваны ў мэтах рэалізацыі мерапрыемстваў дзяржаўнай праграмы "Здароўе народа і дэмаграфічная бяспека Рэспублікі Беларусь" на 2016-2020 гады, зацверджанай Пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь 14.03.2016 № 200.
Праект прадугледжвае рэалізацыю структураванага і сістэматычнага плана дзеянняў, накіраваных на паляпшэнне здароўя, дабрабыту і разьвіцьця сацыяльнага патэнцыялу ўсіх вучняў. Асяроддзе ўстановы адукацыі разглядаецца як важная вобласць для ўмацавання здароўя і атрымання ведаў пра здароўе.
2. ІНФАРМАЦЫЙНЫ ПАШПАРТ ПРЕКТА
Найменне праекта |
“Школа – тэрыторыя здароўя” |
Месца рэалізацыі праекта |
Дзяржаўная ўстанова адукацыі “Альхоўская сярэдняя школа” |
Ідэя праекта |
Арганізацыя сумеснай дзейнасці педагогаў і вучняў, законных прадстаўнікоў непаўналетніх, а таксама іншых зацікаўленых арганізацый у захаванні здароўя, накіраванай на аптымізацыю вучэбнай, псіхалагічнай і фізічнай нагрузкі вучняў і стварэнне ва ўстанове умоў для захавання і ўмацавання здароўя, фарміравання культуры здаровага ладу жыцця |
Тэрміны рэалізацыі праекта |
2020-2021 гг. |
Удзельнікі праекта |
Кіраўніцтва школы, класныя кіраўнікі, педагогі ўстановы, вучнёўскі калектыў, бацькоўская грамадскасць, абслугоўваючы персанал, прадстаўнікі ўстановы аховы здароўя, сацыяльныя партнёры. |
Прынцыпы |
- Культуралагічны падыход: далучэнне вучняў да культуры гігіены. - Дзейнасны падыход: гульнявы, творчы. - Дыферэнцыяцыя: ўлік спецыфічных пазіцый дзяцей, улік іх фізічнага развіцця. - Комплексны падыход: выкарыстанне прафілактычных і аздараўленчых тэхналогій. |
Інфармацыйнае забеспячэнне ппраекта |
Афіцыйны сайт установы адукацыі, інфармацыйныя стэнды |
3. АБГРУНТАВАННЕ І АКТУАЛЬНАСЦЬ РЭАЛІЗАЦЫІ ПРАЕКТА
Праблемы захавання здароўя вучняў і прывіцця ім навыкаў здаровага ладу жыцця сёння вельмі актуальныя ў сувязі з рэзкім зніжэннем здаровых дзяцей, павелічэннем колькасці дзяцей, якія маюць хранічныя захворванні, неўрозы. Прычыны такога стану - парушэньні экалогіі, гіпадынамія, нервова-псіхічныя нагрузкі, стан сацыяльнага асяроддзя, у выніку чаго адбываецца зніжэнне ўзроўню жыцця.
Вялікую ролю ў станаўленні чалавека як асобы адыгрывае вобраз яго жыцця, які, у палю чаргу, залежыць пекла ладу мыслення і сфарміраванасці жыццевых установак. Здароўе – ні з чым непараўнальная каштоўнасць. Кожнаму чалавеку ўласціва жаданне быць моцным і здаровым.
Менавіта ўстанова адукацыі сумеснымі намаганнямі з законнымі прадстаўнікамі павінны садзейнічаць фарміраванню правільнага паняцці: "А што такое здароўе і што такое здаровы лад жыцця?", "Як правільна фарміраваць веды ў вучняў і законных прадстаўнікоў пра здаровы лад жыцця?".
Садзейнічанне здароўю ва ўмовах установы адукацыі – гэта "любая дзейнасць, накіраваная на паляпшэнне і захаванне здароўя ўсей школьнай супольнасці". Садзейнічанне здароўю ва ўстанове адукацыі ўключае адукацыю па пытаннях здароўя ў класе, прапаганду здаровага ладу. Акрамя таго, гэта ўсё дзеянні па стварэнні здаровага школьнага асяроддзя.
Установа адукацыі павінна імкнуцца ды здароўя і дабрабыту ўсіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу з дапамогай сістэмнага і комплекснага падыходу. Таму педагагічнаму калектыву, бацькоўскай грамадскасці неабходна аб'яднаць намаганні па нарошчванні патэнцыялу па развіцці ведаў, навыкаў і зацікаўленасці ўсіх членаў школьнай супольнасці ва ўмацаванні здароўя і павышэнні ўзроўню дабрабыту.
У сувязі з гэтым пакладзены пачатак рэалізацыі інфармацыйнага праекта "Школа – тэрыторыя здароўя" ў рамках Дзяржаўнай праграмы "Здароўе народа і дэмаграфічная бяспека Рэспублікі Беларусь". Неабходна стварэнне адзінай прафілактычнай асяроддзя (як ва ўстанове адукацыі, так і па-за школай). Праект мае на ўвазе сумесную дзейнасць педагагічных работнікаў і законных прадстаўнікоў, а таксама іншых зацікаўленых арганізацый у захаванні і ўмацаванні здароўя дзяцей.
Мэта праекта:
стварэнне ўмоў для фарміравання асобы вучня – здаровай фізічна, псіхічна, духоўна і сацыяльна, якая адчувае патрэбу ў здаровым ладзе жыцця, адказна адносіцца не толькі так ўласнага здароўя, алё і ды здароўя навакольных, а таксама ды захавання навакольнага асяроддзя.
Задачы:
- павышэнне інфармаванасці вучняў, законных прадстаўнікоў і педагагічных работнікаў у пытаннях аховы здароўя і ступені ўплыву на яго фактараў навакольнага асяроддзя і іншых рызык;
- выхаванне адказнасці вучняў за сваё здароўе і здароўе акружаючых;
- фарміраванне матывацыі для здаровага ладу жыцця і папярэджання развіцця адхіленняў і пагаршэнняў ў табары здароўя, дэзадаптацыі ў грамадстве;
- забеспячэнне спрыяльнага навакольнага асяроддзя, якое спрыяе захаванню і ўмацаванню здароўя, якое забяспечвае фарміраванне навыкаў здаровага ладу жыцця;
- актыўнае прыцягненне ды пытанняў захавання і ўмацавання здароўя іншых зацікаўленых арганізацый і спецыялістаў;
- рэалізацыя сістэмы прафілактычных мерапрыемстваў, арганізацыя фізкультурна-масавых мерапрыемстваў;
- стварэнне ва ўстанове аптымальнага рухальнага рэжыму з улікам узроставых, псіхалагічных і іншых асаблівасцяў вучняў, развіваць патрэбу ў занятках фізічнай культурай і спортам;
- аптымізацыя сістэмы псіхалагічнай дапамогі вучням;
- стварэнне сістэмы змястоўнага, інфармацыйнага забеспячэння агітацыйнай і прапагандысцкай работы па далучэнню падрастаючага пакалення, педагогаў, законных прадстаўнікоў ды здаровага ладу жыцця;
- пашырэнне ўзаемадзеяння ўстановы адукацыі, законных прадстаўнікоў і грамадства ў кантэксце ўмацавання здароўя.
Мэтавай групай, для якой распрацаваны дадзены праект, з'явы яўляюцца ўсе вучні Дзяржаўнай установы адукацыі "Альхоўская сярэдняя школа", так як фарміраванне адказных паводзін, зацікаўленасць ва ўласным здароўе, матывацыя ды вядзення здаровага ладу жыцця актуальныя для ўсіх. Праектам прадугледжаны як агульныя мерапрыемствы для ўсіх вучняў, так і з улікам узроставых катэгорый, а таксама "груп рызыкі", г. зн. якія ўжо маюць парушэньні стану здароўя.
4. ФУНКЦЫЯНАЛЬНЫЯ РЭСУРСЫ РОЗНЫХ КАТЭГОРЫЙ РАБОТНІКАЎ УСТАНОВЫ АДУКАЦЫІ
Функцыі кіраўніцтва ўстановы адукацыі:
- агульнае кіраўніцтва рэалізацыяй праграмы: арганізацыя, каардынацыя, кантроль;
- агульнае кіраўніцтва і кантроль за арганізацыяй гарачага харчавання ва ўстанове адукацыі;
- арганізацыя выкладання пытанняў зберажэння здароўя чалавека на вучэбных і факультатыўных занятках;
- арганізацыя і кантроль вучэбных, факультатыўных заняткаў, спартыўных секцый па фізічнай культуры і здароўю, заняткаў аб'яднанняў па інтарэсах;
- забеспячэнне працы спартыўных залаў ў пазаўрочны час і ў час канікул;
- распрацоўка сістэмы пазакласных мерапрыемстваў у шосты школьны дзень па ўмацаванні фізічнага здароўя вучняў і яе кантроль;
- арганізацыя працы класных кіраўнікоў па праграме зберажэння здароўя і яе кантроль;
- арганізацыя і кантроль працы псіхалагічнай службы ўстановы адукацыі.
Функцыі класнага кіраўніка:
- праца па арганізацыі жыццядзейнасці вучняў ва ўстанове адукацыі;
- арганізацыя і правядзенне ў дзіцячым калектыве мерапрыемстваў па прафілактыцы: частых захворванняў вучняў; дзіцячага траўматызму на дарогах; наркаманіі, таксікаманіі, тытунекурэння.
Функцыі спецыялістаў СППС:
- арганізацыя стварэння банка дадзеных аб сацыяльна небяспечных сем'ях і забеспячэнне падтрымкі дзяцей з такіх сем'яў;
- арганізацыя сустрэч вучняў з прадстаўнікамі праваахоўных органаў, працаўнікамі ДАІ, ІСН, медпрацаўнікамі, нарколагамі;
- арганізацыя і правядзенне: пазакласных мерапрыемстваў (гутаркі, дыспуты, лекцыі, КПС, конкурсы і інш.) у рамках праграмы здароўезберажэння;
- правядзенне даследавання ўзроўню фізічнага і псіхафізічнага здароўя вучняў; дыягностыка ўзроўню і якасці ведаў вучнямі правілаў гігіены, дарожнага руху, прававой культуры;
- арганізацыя і правядзенне прафілактычнай работы з законнымі прадстаўнікамі.
5. АЦЭНКА ЭФЕКТЫЎНАСЦІ ПРАЕКТА
Эфектыўнасць праекта ў цэлым ацэньваецца па наступных крытэрыях:
- адпаведнасць распрацаванага плана фактычнаму выкананню;
- спрыяльныя змены паказчыкаў здароўя;
- адпаведнасць паказчыкаў адукацыйнага асяроддзя існуючым нормам.
6. ПАКАЗЧЫКІ ЭФЕКТЫЎНАСЦІ РЭАЛІЗАЦЫІ ПРАЕКТА
Эфектыўныя паказчыкі рэалізацыі праекта:
- вынікі маніторынгавых даследаванняў (па розных напрамках праекта);
- выкананне патрабаванняў СанНіП;
- валоданне вучнямі ведамі, уменнямі і навыкамі здаровага ладу жыцця;
- дынаміка здароўя вучняў за тры гады;
- колькасць "паводніцкіх рызык", небяспечных для здароўя (курэнне, алкаголь, наркотыкі), колькасць вучняў, якія стаяць на ўліку;
- ступень задаволенасці ўстановай адукацыі вучнямі, законнымі прадстаўнікамі і педагогамі комплекснай і сістэмнай працуй па захаванню і ўмацаванню здароўя;
- наяўнасць здароўезберагальнага прадметна-прасторавага асяроддзя: адсутнасць перагрузак, валеалагічны расклад; выкананне санітарна-гігіенічных нарматываў; выкарыстанне здароўезберагальных тэхналогій у адукацыйным працэсе; адсутнасць уздзеянняў неспрыяльных для здароўя фактараў дзяцей (экалагічна чыстая вада, паветрана-цеплавы рэжым і г. д.);
- кампетэнтнасць педагагічнага калектыву па выкарыстанні здароўезберагальных тэхналогій;
- узровень матывацыі вучняў ды заняткаў фізічнай культурай і ўдзелу ў спартыўных мерапрыемствах;
- наяўнасць рэкамендацый па аздараўленні і прапагандзе здаровага ладу жыцця.
7. ЧАКАНЫЯ ВЫНІКІ АД РЭАЛІЗАЦЫІ ПРАЕКТА, ІНДЫКАТАРНЫЯ ПАКАЗЧЫКІ
У выніку рэалізацыі мерапрыемстваў праекта плануецца дасягнуць:
- павышэння ўзроўню ведаў па пытаннях здаровага ладу жыцця, прафілактыцы інфекцыйных і неінфекцыйных захворванняў (вызначэнне шляхам правядзення сацыялагічнага даследавання (анкетавання);
- павышэння долі падлеткаў, якія вядуць здаровы лад жыцця (вызначэнне метадам правядзення сацыялагічнага даследавання (анкетавання);
- паляпшэння паказчыкаў здароўя;
- зніжэнне захворвання на грып і ВРВІ;
- зніжэнне колькасці вучняў з залішняй масай цела;
- адсутнасць дынамікі распаўсюджанасці школьна абумоўленых хвароб (па парушэннях вастрыні гледжання, паставы);
- павелічэнне колькасці вучняў, у якіх на падставе дадзеных прафілактычных аглядаў рэгіструюцца спрыяльныя змены ў паказчыках комплекснай ацэнкі стану здароўя.
8. МАДЭЛЬ АСОБЫ ВУЧНЯ
Па завяршэнні этапу праектавання работнікам установы неабходна ведаць, якія вынікі павінны быць атрыманы ў ходзе іх дзейнасці па рэалізацыі рашэнняў, накіраваных на забеспячэнне здароўезберажэння вучняў. Для гэтага падпарадкавання рэчыва сэнсу прагназуемая мадэль асобы вучня:
Мадэль выпускніка І ступені агульнай сярэдняй адукацыі |
Мадэль выпускніка ІІ ступені агульнай сярэдняй адукацыі |
Мадэль выпускніка ІІІ ступені агульнай сярэдняй адукацыі |
- валоданне ведамі правіл асабістай гігіены, выкананне правілаў; - валоданне асновамі здаровага ладу жыцця. |
- веданне аб зменах ў арганізме чалавека ў час пубертэтнага перыяду; - уменне ацэньваць свой фізічны і псіхічны стан; - валоданне ведамі ўздзеяння алкаголю, тытуню, наркотыкаў на стан здароўя чалавека; - падтрымка фізічнага стану здароўя; - гігіена “умственного труда”. |
- жаданне да самаўдасканалення, самаразвіцця і прафесійнай прыгоднасці праз фізічнае ўдасканаленне свайго здароўя; - валоданне ведамі ўздзеяння шкодных прывычак на стан здароўя чалаевка; - уменне падтрымліваць здаровы лад жыцця; - уменне вырабатываць асабісты лад жыцця; - гігіена “умственного труда”. |
9. КАНТРОЛЬ ЗА РЭАЛІЗАЦЫЯЙ ПРАЕКТА
Кантроль за рэалізацыяй мерапрыемстваў праекта ажыццяўляюць выканаўцы ў рамках службовых кампетэнцый.
10. ФОРМЫ ПРАДСТАЎЛЕННЯ ВЫНІКАЎ
Формы прадстаўлення вынікаў:
- справаздачы (прамежкавы, выніковы – 1 раз у паўгоддзе на нарадзе пр дырэктары).
- праграмы, метадычныя рэкамендацыі па фарміраванні здаровага ладу жыцця;
- фота - і відэасправаздачы аб праведзеных мерапрыемствах;
- старонка на сайце ўстановы адукацыі.